הנזקים שגורמים שורשי עצים למערכת הביוב ואיך מתמודדים איתם

מדינת ישראל היא מדינה צעירה יחסית למדינות אחרות בעולם ונושאים שנחשבים לידועים או ברורים מאליהם נכנסו בישראל לתודעה בשלב מאוחר או אפילו רק בשנים האחרונות. כך הדבר בנוגע לנזקים ששורשי העצים והצמחייה עלולים לגרום למערכות התשתית שמתחת לפני השטח. מה עושים?

 

נקודות הממשק בין השורשים לבין צינורות הביוב

גם אלה וגם אלה טמונים עמוק מתחת לאדמה. בעוד המיקום של צינורות הביוב ידוע ומתבצע מעקב אחר זרימה רציפה בתוך הצנרת – הרי שהשורשים של העצים ממשיכים לגדול ולהתפתח ויש להם את הכוח והעוצמה לצמוח לכל כיוון, גם אם קיימת בו הפרעה. התוצאה היא הימצאות של שורשים בביוב, מה שגם יפריע לזרימה הנדרשת בתוך הצנרת וגם יגרום לפיצוץ בצינור, כלומר של יציאת הנוזלים מתוך הצינור. לשתי תופעות אלה עלולות להיות השלכות הרסניות על כל השטח בסביבה ולכן מדובר במצב שחייבים למנוע. כיום יש כמה סוגים של אפשרויות להתמודד עם התופעה, בעיקר בעזרת שירותים מקצועיים של מי שמומחה בתחום. חשוב להיות מודעים לעניין זה ולפעול על פי הצורך.

 

איך מתמודדים על חדירת שורשים לביוב?

ישנן כמה דרכים למנוע את חדירת השורשים לצנרת – יש מי שיעשה כמיטב יכולתו לשלוט באופן הצמיחה של השורשים המדוברים ויערב בעניין זה אנשי מקצוע מעולמות העצים או החקלאות, יש מי שיזמין שירותי ביובית מפעם לפעם על מנת לוודא שהצינורות פנויים לזרימה ואין בהם הפרעה של שורשים, ויש מי שישתדל ככל יכולתו להפריד בין האזור שבו מונחים הצינורות לבין המקומות ששורשי העצים צפויים להגיע אליהם עם הזמן. כך למשל, במידה ומבצעים שיפוץ יסודי בבית, בניין או גינה תהיה זו הזדמנות טובה לוודא שהשורשים לא גורמים לנזק ולא צומחים בצורה פרועה ולא מסודרת. במידת הצורך אפשר וכדאי לקצר אותם או לדאוג שצינורות הביוב לא יעברו בסביבתם של השורשים וכך תימנע התופעה של שורשים בביוב.

 

שירותים מקצועיים לניקוי שורשים מהצנרת

במידה ומתעורר החשד ששורשים חדרו אל תוך צנרת הביוב חשוב להזמין למקום אנשי מקצוע שעוסקים בתחום זה, ובעזרת מכשור מתקדם יוכלו לכל הפחות לאבחן את הבעיה ובכך לאשר או להפריך האם אכן מדובר בשורשים. לאחר שהם יבינו את המצב לאשורו הם יציע דרכים לפתרון, כולל ניקוי הצנרת תוך כדי הפרעה מינימלית לשגרת היומיום של הלקוח או של המקום שבו אותרה הבעיה. כך אפשר יהיה להחזיר את הזרימה התקינה לצינורות וגם לנקוט באמצעים כאלה ואחרים שיימנעו את הישנות המצב הבעייתי הזה. באופן כללי חשוב לדעת שבכל פעם שמתעורר החשד לבעיה בצנרת הביוב כדאי שלא להמתין, מכיוון שכל עיכוב בפתרון הבעיה עלול להחמיר את המצב ואסור להגיע למצב שבו הביוב עולה על גדותיו.

אז מה היה לנו בכתבה: